בפורים מרבים בשמחה ובבריאות

עפר גדנקן No Comments on בפורים מרבים בשמחה ובבריאות

בימים עמוסים בחטיפים ומתוקים משלל גוונים וסוגים, עשינו סדר – איך כדאי להתנהג בפורים כדי לצלוח אותו מבחינה בריאותית •
שיחה מרתקת עם הדיאטניות עמית ספיר-סרי ורוחמה פרנקל

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רוחמה פרנקל דיאטנית במכבי שירותי בריאות ויועצת משרד הבריאות למגזר החרדי מגישה לכם המלצות איך לצלוח את החג בבריאות.

מכירים את משלוחי המנות, המועברים מאחד לשני וחוזרים אליכם בגלגול חמישי? אז מה דעתכם הפעם לגלות קצת יצירתיות ואת המארזים הכוללים חטיפים וממתקים, להחליף באפשרויות בריאות יותר, שהמקבלים ישמחו מאוד לקבלם, וגם יהנו מהם מבלי לשבור את שגרת הבריאות שלהם. השנה נרבה באהבת ישראל ונשלח מוצרים טובים לבריאותם של האחרים.

לקבל משלוח מנות עם אוכל ביתי זה פינוק אמיתי שכל אחד ישמח לקבל ועוד יותר בפורים. הרי למי יש זמן לחתוך סלט ירקות לארוחת בוקר במהלך החג או סלט פירות לארוחת ביניים כשאנו מרוכזים ועסוקים כל היום במצות החג? משלוח מנות כזה הוא לא רק יותר בריא וכלכלי מהחטיפים והממתקים, אלא גם הכי מהודר כי הוא נאכל בו ביום ולא מאוחסן במזווה ובטח לא מתגלגל כחבילה עוברת.

מה אפשר להכין?  

אפשר להכין מנות שמתאימות כארוחת בוקר, כארוחות קלות במהלך היום או לסעודת פורים עצמה. אפשר להכין מגוון מנות בהתאם לזמן והעלות שאתם רוצים להשקיע. טיפ: מומלץ להכין משלוחי מנות רק ממוצרים עם סימון ירוק.

לארוחת בוקר – לחמניות ביתיות מפנקות מקמח מלא, סלט ירקות עשיר, ממרח גבינה ביתי בטעמים, רוטב פסטו ביתי, פלטת גבינות, ממרחים ביתיים כמו ממרח חלבה מטחינה משומשום מלא ומעט דבש, או ממרח אגוזים טבעי.

למהלך היום – צלחת צבעונית של פירות חתוכים, קרקרים עם ממרחים ביתיים, פלטה של ירקות חתוכים בצבעים שונים עם מטבלים ביתיים, צלוחית עם אגוזים ושקדים טבעיים, סלט פירות עשיר או חיתוכי פירות צבעוניים. אפשר גם פירות שלמים מיוחדים.

לסעודת פורים – סלטים ביתיים המתובלים בשמן זית, לימון ומעט מלח, כמו למשל סלט חצילים בטחינה, פלפלים קלויים, ירקות כבושים ביתיים, ללא שימוש במיונז ורטבים קנויים ומעובדים. כמו כן, תוספות מעניינות למנה העיקרית כגון פשטידות אישיות, בלינצ'ס פטריות, מאפינס דלעת, ירקות ממולאים. כמובן שיש גם קינוחים בריאים כמו קינוח של תפוחי עץ או אגסים אפויים.

 משלוחי מנות עם מוצרים קנויים

למרות היתרונות הברורים שיש בהכנה ביתית של מצרכי משלוחי המנות, יש שמעדיפים להכין אותו ממוצרים קנויים מטעמים רבים. אם העדפתם לקנות את מצרכי משלוח המנות, העדיפו לקנות מוצרים עם סימון ירוק שיסייעו לשמור על שגרה של אכילה מאוזנת גם בתקופה העמוסה של אחרי פורים. דוגמאות אפשריות הן אגוזים טבעיים, פירות יבשים, פריכיות אורז ועוד.

מי שלא מוותרים על מאפים, העדיפו להכין מאפים ביתיים עם מרכיבים איכותיים ובריאים, ומוצרים עם סימון ירוק כגון קמח מלא, טחינה משומשום מלא, שקדים אגוזים או פירות טריים ויבשים, ועם כמות מופחתת של סוכר ושמן כגון גרנולה ביתית, כדורי תמרים, עוגיות טחינה, עוגיות שיבולת שועל, מאפינס גזר ועוד.

בפורים עצמו, אל תדלגו על ארוחת הבוקר והקפידו לאכול ארוחות מסודרות ומאוזנות לאורך היום.  אכילה מאורגנת תסייע לכם להתמודד עם שפע ההיצע של המאפים המתוקים והמטוגנים, החטיפים, הממתקים וכל שאר מאכלי החג.

את משלוחי המנות שקיבלתם, קבלו באהבה ושמחה רבה, אך בחרו מתוכם רק את מה שאתם באמת אוהבים ואיכלו מהם במתינות.

הקפידו על שתית מים בכמות מספקת לאורך כל היום. הרבו בירקות והימנעו משתיה מתוקה מכל סוג כולל משקאות קלים, תרכיזים ומיצי פרי ללא תוספת סוכר.

עמית ספיר-סרי, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות במחוז המרכז מסבירה איך חוגגים את הפורים בשמחה ובבריאות.

"חשוב לזכור ש'סוף מעשה במחשבה תחילה. יש כאלה שאומרים 'בפורים נאכל כמה שנרצה ואחר כך נחזור לשגרה'. זה לא עובד ככה. כדאי מאוד גם בחג  לשים לב מה אנחנו אוכלים, כדי לשמור על השגרה הבריאותית גם במהלך הפורים".

סעודת פורים

"חשוב מאוד לפתוח את יום הפורים בארוחת בוקר". גם אם נראה שאין זמן לארוחת בוקר כי יש קריאת מגילה, סבב של חלוקת משלוחי מנות ועוד, לא כדאי לוותר על ארוחת הבוקר, אחרת הילדים (וגם המבוגרים) מנשנשים ממתקים עד לשעת הסעודה".

"את סעודת הפורים מומלץ להכין ממזונות גולמיים טבעיים ולא מעובדים. אפשר להכין דגים טריים אפויים, סלטים עם ירקות ורטבים על בסיס שמן זית ולימון. למנה עיקרית ניתן להכין הודו ועוף וכמובן לקינוח לשקול להגיש פירות טריים. תמיד מומלץ לשתות מים או סודה, ולא משקאות מתוקים".

אמנם אחד המנהגים בפורים הוא להתבשם עד דלא ידע, אך חשוב לזכור שאלכוהול מזיק לבריאות. "חשיפה מגיל צעיר לאלכוהול מזיקה ביותר להתפתחות  המוח ועלולה להוות זרז להתחלת שתייה לא מבוקרת בהמשך, ולכן ההמלצות של כל ארגוני בריאות הילדים היא להמנע משתיית אלכוהול  בילדים". "גם לחולי סוכרת והנוטלים טיפול תרופתי מומלץ לצמצם את  שתיית האלכוהול. אם שותים מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל, משום שהשתייה עלולה להוביל לשינוי השפעת הטיפול התרופתי ולעיתים יכולה להוות סיכון ממשי. גם נוטלי תרופות פסיכיאטריות צריכים לדעת שהשתייה עלולה להזיק להשפעת התרופה. עניין נוסף הוא השילוב בין משקאות אנרגיה ואלכוהול, שעלול להיות מסוכן מאוד ויש להימנע מכך לחלוטין".

 משלוחי מנות

אחת ממצוות פורים היא שליחת משלוחי מנות, המלאים כל טוב ובהם לרוב ממתקים וחטיפים. "כדאי לחשוב על משלוח מנות יצירתי. כשם שאנו דואגים לבריאותנו ונעדיף לקבל מוצרים התורמים לבריאותנו, כך גם חשוב לא לשלוח לזולת מוצרים מזיקים. במקום חטיפים לא בריאים אפשר להביא אגוזים ופיצוחים שיש עליהם מדבקה ירוקה, כאלה שאינם קלויים ומלוחים. את אוזני ההמן רצוי להכין לבד, אפשר כפעילות מהנה לכל המשפחה, וכדאי לבחור במילוי פרג, תמרים או אגוזים". לאלו ששולטים ברזי המטבח, מומלץ לבחור בשיטה הביתית: "אפשר לאפות עוגיות גרנולה ביתיות שהן מאוזנות יותר מבחינת סוגי השומן וכמות הסוכר, או כדורי תמרים וכדומה. כמו כן ניתן להביא במשלוח פירות יבשים לא מסוכרים, או להכין פשטידות ולחמניות מקמח מלא. בגזרת השתייה שאנחנו מצרפים למשלוח מנות אפשר לשים שקיות תה וצמחים במקום שתייה מתוקה מזיקה".

כדי למנוע את הפיתויים במהלך פורים, ספיר-סרי ממליצה להכין משלוחי מנות אישיים עם פינוקים שאנחנו אוהבים: "כל אחד מכין לעצמו משלוח מנות אישי, מלא בממתקים שהוא אוהב – במידה נכונה כמובן. ברגע שסיימנו את משלוח המנות שלנו, הסתיימה המכסה של פורים. את כל החטיפים המתוקים שנשארו לנו אפשר לחלק לארגוני צדקה".

השנה נקיים את מצוות הפורים וגם את מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם".

פורים שמח ובריא.



0 תגובות